جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ | مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کشوری

جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ | مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کشوری

پربازدیدترین این هفته:

هشدار مسئولیت سرمایه گذاری
دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

در این مطلب می خواهیم “جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ | مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کشوری” را ارائه می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ و مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کشوری را در اندیشه معاصر شرح داده ایم و اضافه می کنیم که در بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت موظف شده است تا پایان سال سوم برنامه، اقداماتی را به منظور افزایش حقوق بازنشستگان انجام دهد. طبق این بند، در سال اول (۱۴۰۳)، حقوق بازنشستگان به میزان ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت و در سال‌های دوم و سوم (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) نیز هر کدام ۳۰ درصد از مابه‌التفاوت حقوق تا ۹۰ درصد مورد نظر در حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد.

جهت اطلاع از آخرین و بروزترین اخبار بازنشستگان" کانال تلگرام اخبار بازنشستگان" را دنبال کنید.

جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان

جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان

تعیین تکلیف احکام بازنشستگان پس از تکلیف مجلس به دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از ابتدای سال معطل مانده و بازنشستگان دولت نسبت به این امر معترض‌اند.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری یکی از مطالبات پر سابقه و دیرین بازنشستگان این صندوق و کارمندان بازنشسته دولت بوده است. در این زمینه بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و بازنشستگان وزارت جهاد کشاورزی که دریافتی کمتری به نسبت سایر وزارتخانه‌ها دارند، مطالبه‌گری بیشتری دارند.

با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال با در نظر گرفتن منابع لازم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری را به دولت تکلیف کرده بود، اما همچنان صندوق کشوری و سازمان برنامه و بودجه، گنجاندن مبالغ ناشی از اجرای این طرح را در احکام صادره حقوق مستمری این بازنشستگان لحاظ نکرده است.

البته شایعاتی نیز در مورد مشکل تامین مالی منابع اجرای همسان‌سازی از سوی کارکنان صندوق کشوری مطرح شده و با این استدلال که «صندوق کشوری خود همسو با بازنشستگان است و در واقع از مبالغ معین شده سازمان برنامه استفاده می‌کند» مشکل را از طرف تخصیص منابع دولتی معرفی کردند. اما برخی دیگر از منابع؛ همزمان مشکل منابع مالی اجرای طرح را حل شده ارزیابی کرده و مشکل را در بخش اداری کار و تعیین تکلیف محاسبات آن برای بازنشستگان مختلف معرفی کردند.

محمد علیخانی (از فعالان کارزار همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته در آذربایجان غربی) در این رابطه توضیح داد: قرار بوده است که از مهرماه احکام همسان‌سازی شده حقوق بازنشستگان اعمال شود، اما با این وجود از سوی سازمان برنامه و بودجه با تعلل و خلف وعده مواجهیم. کمیسیون‌های مجلس به سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه فشار می‌آورند تا مبالغ همسان‌سازی تعیین و واریز شود، اما هنوز از آن طرف میز مقاومت صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بازنشستگان کشوری و به ویژه آموزش و پرورش از تعللی که از ابتدای بهار امسال شروع شده و پس از هفت ماه هنوز ادامه دارد، ناراضی هستند. صدای آنان نیز به جایی نمی‌رسد. هر ماه وعده‌هایی از سوی مسئولین می‌شنویم اما با این وجود شاهد این موضوع هستیم که وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود. در آخرین قولی که داده بودند، قرار بر این بود که تا پایان مهرماه احکام همسان‌سازی بازنشستگان کلیه دستگاه‌های دولتی صادر شود، اما شنیده‌های ما حاکی از آن است که در این ماه نیز چیزی دست بازنشستگان ما را نمی‌گیرد.

این فعال حقوق بازنشستگان کشوری تاکید کرد: البته ظاهرا سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای پورمحمدی رئیس این سازمان، با چند تن از نمایندگان بازنشستگان کشوری دیدار و مذاکراتی داشته است؛ اما نکته عجیب این است که هیچکدام از فعالان کانون‌های بازنشستگان ما و فعالین حقوق بازنشستگان کشوری، آنان را نمی‌شناسند و مشخص نیست مشورت‌ها با کدام بازنشستگان صورت گرفته است!/روزنو
این بازنشستگان مشمول همسان‌سازی حقوق نمی‌شوند!

«محمد رضایی» بازنشسته کشوری در ارتباط با جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و ابهامات به وجود آمده، گفت: اولین سوال این است که چرا همسان سازی با ۵۰ همت انجام می‌شود؛ پاسخ این است که همسان‌سازی فعلاً با ۵۰ همت انجام می‌شود چون که در دولت قبل ۲۰ همت از ۷۰ همت خرج شده که منجر به باقی ماندن ۵۰ همت از مبلغ پیش‌بینی شده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شده است اما این به معنای پایمال شدن آن ۲۰ همت دیگر نیست و براساس قول رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بقیه این طلب در سال آینده به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

اخیرا یک نماینده مجلس اعلام کرده به ۵۰۰ هزار نفر از مستمری‌بگیران همسان‌سازی تعلق نمی‌گیرد؛ این افراد چه کسانی هستند؛ رضایی در این رابطه گفت: آقای تاج گردون گفته به تعداد ۵۰۰ هزار نفر همسان‌سازی تعلق نمی‌گیرد، منظورش افرادی است که اخیراً بازنشست شده‌اند و این‌ها حقوق کامل تا الان دریافت کردند و در نتیجه شامل همسان‌سازی نمی‌شوند.

او در ارتباط با جریان خالص و ناخالص در پرداخت‌ها که عارف معاون ریاست جمهوری مطرح کرده، توضیح داد: بر اساس مباحث در جلسه‌ای که برگزار شد، اجرای همسان‌سازی به صورت ۹۰ درصد شاغل و مُر قانون انجام می‌شود و در این خصوص هم جای نگرانی نیست.

رضایی تاکید کرد: اینکه بگوییم یا همسان‌سازی با ۷۰ همت یا هیچ، نظر برخی از بازنشستگان است، اما تاخیر در صدور احکام به دلیل کمبود بودجه به ضرر مستمری‌بگیران است؛ بهتر است احکام جدید هرچه زودتر صادر و معوقات بازنشستگان پرداخت شود.

مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در این تاریخ واریز می‌شود

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری یکی از مطالبات پر سابقه و دیرین بازنشستگان این صندوق و کارمندان بازنشسته دولت بوده است. در این زمینه بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و بازنشستگان وزارت جهاد کشاورزی که دریافتی کمتری به نسبت سایر وزارتخانه‌ها دارند، مطالبه‌گری بیشتری دارند. با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال با در نظر گرفتن منابع لازم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری را به دولت تکلیف کرده بود، اما همچنان صندوق کشوری و سازمان برنامه و بودجه، گنجاندن مبالغ ناشی از اجرای این طرح را در احکام صادره حقوق مستمری این بازنشستگان لحاظ نکرده است.

البته شایعاتی نیز در مورد مشکل تامین مالی منابع اجرای همسان‌سازی از سوی کارکنان صندوق کشوری مطرح شده و با این استدلال که «صندوق کشوری خود همسو با بازنشستگان است و در واقع از مبالغ معین شده سازمان برنامه استفاده می‌کند» مشکل را از طرف تخصیص منابع دولتی معرفی کردند. اما برخی دیگر از منابع؛ همزمان مشکل منابع مالی اجرای طرح را حل شده ارزیابی کرده و مشکل را در بخش اداری کار و تعیین تکلیف محاسبات آن برای بازنشستگان مختلف معرفی کردند.

محمد علیخانی (از فعالان کارزار همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته در آذربایجان غربی) در این رابطه توضیح داد: قرار بوده است که از مهرماه احکام همسان‌سازی شده حقوق بازنشستگان اعمال شود، اما با این وجود از سوی سازمان برنامه و بودجه با تعلل و خلف وعده مواجهیم. کمیسیون‌های مجلس به سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه فشار می‌آورند تا مبالغ همسان‌سازی تعیین و واریز شود، اما هنوز از آن طرف میز مقاومت صورت می‌گیرد.

این فعال حقوق بازنشستگان کشوری تاکید کرد: البته ظاهرا سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای پورمحمدی رئیس این سازمان، با چند تن از نمایندگان بازنشستگان کشوری دیدار و مذاکراتی داشته است؛ اما نکته عجیب این است که هیچکدام از فعالان کانون‌های بازنشستگان ما و فعالین حقوق بازنشستگان کشوری، آنان را نمی‌شناسند و مشخص نیست مشورت‌ها با کدام بازنشستگان صورت گرفته است!

علیخانی تاکید کرد: ما مطلع شدیم که آن مبالغی که قرار بوده طبق قوانین مصوب مجلس در احکام گنجانده شود، در حقوق بازنشستگان منعکس نمی‌شود اما اگر مبالغ تعیین شده در ردیف‌ها کمتر از مقررات قانونی بالادستی به عنوان همسان‌سازی درج شود، بازنشستگان معترض خواهند شد.

این فعال حقوق بازنشستگان تصریح کرد: ما از آقای پورمحمدی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه کشور می‌خواهیم تابع قوانین مصوب مجلس باشد و با مخاطبان خود که جمیع بازنشستگان، کارمندان و نیروهاست، شفاف و اصولی برخورد کنند.

علیخانی افزود: اکنون کمترین دریافتی بازنشستگان کشور در میان کارکنان آموزش و پرورش و فرهنگیان کشور است. از این نظر آنان به عنوان کف بگیر، در بدترین شرایط قرار دارند. خود بنده به عنوان فردی که معلم دبیرستان بوده‌ام، اکنون با وجود حق عائله‌مندی در حکم خود کمتر از ۱۲ میلیون تومان دریافت می‌کنم. وضعیت بسیاری از بازنشستگان آموزش و پرورش مشابه متوسط بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است!

وی ادامه داد: قرار بود که طبق قانون برنامه هفتم توسعه که از بهار سال ۱۴۰۳ اجرایی شده است، طی سه سال حقوق بازنشسته به میزان ۹۰ درصد دریافتی شاغل هم رده برسد. این طرح قرار بود گام به گام با همسان‌سازی و سایر افزایش‌ها از محل‌های دیگر انجام پذیرد. اما آنچه تاکنون با آن مواجه هستیم، تعلل‌هایی است که ممکن است در ترازسازی حقوق بازنشستگان به میزان ۹۰ درصد شاغلین نیز تکرار شود و شاید پس از چندسال نیز این تکلیف قانونی اجرا نشود. در سال اول هم قرار بر این بوده که ۴۰ درصد اولیه از این ترازسازی انجام شود، اما مانند همسان‌سازی انجام نگرفته است.

او در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما بازنشستگان کشوری این است که هیچ مسیر ارتباطی با دولت و صندوق کشوری نداریم و مجبوریم مطالبات تشکلی خود را به شیوه کارزارها پیگیری کنیم. نمایندگان بازنشستگان در کانون‌ها نیز مشخص نیست چطور انتخاب می‌شوند و تکلیف کانون بازنشستگان ما نیز هنوز مشخص نیست!

مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کشوری

به گزارش اندیـشه معاصـر، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، منابع لازم تامین و حقوق بازنشستگان در دو مرحله شامل حقوق و مبلغ ناشی از اجرای متناسب‌سازی مهرماه واریز خواهد شد.

رضا فیضی‌‌نژاد؛ معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری از آغاز فرآیند صدور احکام متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری و محاسبه آن برابر جداول ابلاغی در حقوق مهرماه خبر داد و اظهار کرد: حقوق این ماه در دو مرحله جداگانه شامل حقوق و همچنین مبلغ ناشی از اجرای متناسب‌سازی به حساب این عزیزان واریز می‌شود.

وی با اعلام این خبر افزود: در اجرای جزء یک ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور مبنی بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با ۹۰درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغل همطراز و با تاکیدات و پیگیری‌های ریاست جمهور و مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از دریافت جداول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق از سوی سازمان اداری و استخدامی و تامین منابع لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه، این صندوق وارد مرحله محاسبه و صدور احکام اصلاحی ناشی از اعمال متناسب‌سازی شده است.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری گفت: صدور احکام شروع شده و عملیاتی شده است و بارگذاری آن روی سایت صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی www.cspf.ir ظرف امروز انجام خواهد شد.

فیضی‌نژاد در خصوص پرداخت حقوق مهرماه بازنشستگان این صندوق و مابه‌التفاوت ناشی از اعمال متناسب‌سازی اظهار کرد: با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، منابع لازم تامین و حقوق عزیزان بازنشسته در دو مرحله شامل حقوق و مبلغ ناشی از اجرای متناسب‌سازی مهرماه واریز خواهد شد.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: با صدور احکام اصلاحی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، مبلغ مابه‌التفاوت ناشی از اجرای قانون مذکور در ۶ ماه گذشته نیز محاسبه و پرداخت خواهد شد.

جزئیات جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۳

میزان همسان سازی حقوق بازنشستگانکارمندان دولت ۲۰ درصد
ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی ۶ هزار و ۸۷۶ تومان
ضریب حقوق کارمندان دولت ۴۸۲ تومان
حق عائله مندی یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان
حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان
حق اولاد ۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان
حق اولاد کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان
سقف حقوق ۷۰ میلیون
حداقل حقوق شاغلان ۱۰ میلیون
حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ۹ میلیون تومان
حقوق والدین شهدا ۱۵ میلیون./اندیشه معاصر

 

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *