اسپرد چیست؟ مفهوم Spread در فارکس

پربازدیدترین این هفته:

هشدار مسئولیت سرمایه گذاری
دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

مقدمه

اسپرد در فارکس یکی از مفاهیم اصلی و همچنین مهم در این بازار مالی بزرگ است که هر معامله‌گر باید قبل از هر چیزی با آن آشنا باشد. برای فهم بهتر Spread در فارکس و درک اینکه آشنایی با آن چگونه بر موفقیت معاملات ما تاثیر می‌گذارد، بهتر است اول ساختار هر معامله در فارکس را بشناسیم.

یکی از نگاه‌هایی که می‌توان به معاملات فارکس داشت، این است که تمام معاملات توسط پلتفرم‌های واسطه انجام می‌شود که برای ارائه خدمات به معامله‌گران، از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کنند.

این کارمزد برای تراکنش ها و معاملات، که در واقع تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش (Ask and Bid) است، اسپرد یا (Spread) نامیده می‌شود که در این مقاله از آکادمی استاد ترید قصد داریم بطور جامع توضیح دهیم.

اسپرد در فارکس
اسپرد در فارکس

اسپرد در فارکس چیست؟

در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی، اختلاف بین قیمت خرید و قیمت فروش یک دارایی به Spread  معروف است. البته در منابع فارسی، به آن شکاف قیمت می‌گویند.

در کلیه بروکرهای فارکس، همیشه قیمت خرید یک دارایی از قیمت فروش آن بیشتر است. این به این معنی است که اگر شما یک موقعیت معاملاتی را باز کنید و بلافاصله آن معامله را ببندید، میزان ضرر شما برابر با Spread خواهد بود.

بیایید این موضوع را با استفاده از یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید که شما یک خودروی صفر کیلومتر را با قیمت بازار خریداری کرده اید. در لحظه ای که این خودرو را از پارکینگ بیرون می آورید، وضعیت آن از صفر کیلومتر به دست دوم تغییر می کند. بنابراین، اگر بخواهید خودروی خود را فروخته و به وضعیت قبل برگردید، باید آن را با قیمتی کمتر از قیمت خرید به فروش برسانید.

در بازار فارکس، اختلاف قیمت خرید و فروش که به آن Spread می‌گویند، یکی از راه‌های اصلی درآمد بروکرها و کارگزاری‌ها است. این اختلاف، که می‌تواند ثابت یا متغیر باشد، در واقع به عنوان دستمزد بروکر در نظر گرفته می‌شود.

این مفهوم معمولاً به صورت متغیر محاسبه می‌شود و ممکن است تحت تاثیر انتشار اخبار مهم و عوامل دیگری که باعث ایجاد نوسان در بازار می‌شوند، تغییر کند.

اسپرد در فارکس
اسپرد در فارکس

مطلب پیشنهادی: بازار فارکس چیست

کاربرد اسپرد در فارکس چیست؟

Spread که برای جبران ریسک کارگزار یا همان بروکر در زمان سازماندهی سفارش‌های خرید و فروش معامله‌گران وجود دارد، یکی از منابع درآمد اصلی بروکرها است.

بازار فارکس با بازارهای دیگر مانند بازار بورس نیویورک که معاملات آن در گذشته به صورت حضوری انجام می‌شد، تفاوت دارد. فارکس همیشه یک بازار آنلاین و مجازی بوده که در آن معاملات توسط کارشناسانی که به آنها «بازارساز» یا «مارکت میکر» می‌گویند، انجام می‌شود.

در بازار فارکس، خریدار ممکن است در لندن قرار داشته باشد و فروشنده در توکیوی ژاپن. بنابراین، نیاز به یک میانجی برای هماهنگ کردن این دو طرف وجود دارد.

این متخصص، که فقط یکی از تعدادی متخصص برای هر جفت‌ارز است، خود ممکن است در یک مکان سومی قرار داشته باشد. وظیفه این متخصص، سازماندهی جریان سفارش‌های خرید و فروش یک جفت‌ارز است، که شامل یافتن یک خریدار برای هر سفارش فروش و برعکس است.

کاری که متخصص در بازار فارکس انجام می‌دهد، همراه با ریسک است. برای نمونه، ممکن است موقعیتی رخ دهد که متخصص یک سفارش خرید را با یک قیمت خاص دریافت کند، اما قبل از اینکه بتواند یک فروشنده برای آن پیدا کند، ارزش جفت‌ارز افزایش پیدا کند.

در این موقعیت، متخصص هنوز باید سفارش خریدی که پذیرفته است را انجام دهد و ممکن است حتی مجبور شود سفارش فروش با قیمت بالاتری را نسبت به سفارش خرید مربوطه بپذیرد. به همین دلیل است که بازارساز برای جبران ریسکی که قبول کرده، بخش کوچکی از هر معامله را به عنوان سود خود در نظر می‌گیرد که به آن Spread می‌گویند.

مطلب پیشنهادی: حساب دمو فارکس چیست؟

نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

همان‌طور که می‌دانید، هر معامله در فارکس شامل دو ارز است که به آنها جفت‌ارز می‌گویند. در این مثال قصد داریم از دو ارز پوند انگلیس با نماد GBP و دلار آمریکا با نماد USD استفاده می‌کنیم.

بنابراین، جفت‌ارز مورد استفاده در این مثال، جفت‌ارز پوند/دلار یا GBP/USD است. حال فرض کنید که در حال حاضر قیمت این جفت‌ارز ۱.۱۵۳۲ است.

شما فکر می‌کنید که ارزش پوند انگلیسی نسبت به دلار آمریکا افزایش می‌یابد. بنابراین، شما تصمیم می‌گیرید که جفت‌ارز پوند/دلار را در قیمت کنونی خریداری کنید. مقداری که برای این معامله پرداخت می‌کنید، دقیقاً ۱.۱۵۳۲ نخواهد بود.

در واقع، شما برای این معامله مقداری بیشتر پرداخت خواهید کرد که البته تفاوت آن با مبلغ اصلی اندک است. به عنوان مثال، مقدار واقعی پرداختی شما ۱.۱۵۳۴ خواهد بود.

در سمت دیگر، فروشنده نیز کل مقدار قیمت فعلی یعنی ۱.۱۵۳۲ را دریافت نمی‌کند. این مقدار به میزان کمتری مثل ۱.۱۵۳۰ کاهش می‌یابد .تفاوتی که بین قیمت خرید و فروش وجود دارد، که در این مثال برابر با ۰.۰۰۰۴ است، که همان Spread است.

مدیریت میزان اسپرد در معاملات

با انجام معاملات بر روی جفت‌ارزهای پرطرفدار و همچنین معامله در زمان‌هایی که بیشتر معامله‌گران در بازار فعال هستند، می‌توانید آن را کاهش دهید. برای کاهش هزینه‌های مرتبط با Spread در فارکس، دو راه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از راه‌های کاهش آن در فارکس، معامله در زمان‌هایی است که بیشتر خریداران و فروشندگان در بازار فعال هستند. با افزایش تعداد فروشندگان و خریداران یک جفت‌ارز، رقابت و تقاضا افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی، بازارساز ممکن است برای جذب این تقاضا، مقدار اسپردی که دریافت می‌کند را کاهش دهد.

روش دیگر برای کاهش Spread، عدم انجام معاملات بر روی جفت‌ارزهایی است که حجم معاملات کمی دارند. وقتی شما معامله‌ای را بر روی یک جفت‌ارز محبوب مثل پوند/دلار انجام می‌دهید، تعداد زیادی از بازارسازها برای جذب شما رقابت می‌کنند.

اما در مورد جفت‌ارزهای کمتر شناخته شده، ممکن است فقط چند بازارساز وجود داشته باشند که آماده قبول سفارش هستند و در این صورت، مقدار Spread  آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

انواع Spread در بازارهای مالی

همان‌طور که گفته شد، معمولاً دو نوع اسپرد در فارکس وجود دارد: ثابت و متغیر. اینکه Spread ثابت یا متغیر باشد، به بروکری که شما در آن معامله می‌کنید بستگی دارد.

در ثابت، هیچ تغییری در فاصله قیمتی رخ نمی‌دهد و بدون توجه به شرایط فعلی بازار، مقدار اسپرد ثابت و بی‌تغییر باقی می‌ماند.

اما در متغیر، فاصله قیمتی به طور مداوم تغییر می‌کند. به عبارت دیگر، عوامل متنوعی مثل شرایط فعلی بازار، انتشار اخبار و حدس‌های مختلف می‌تواند تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش یک دارایی را افزایش یا کاهش دهد.

Spread بالا در فارکس یعنی چه؟

هنگامی که اسپرد بالاست، این نشان‌دهنده کمبود نقدینگی در آن جفت‌ارز نسبت به سایر جفت‌ارزها است. به عبارت دیگر، تعداد کمتری از تریدرها در حال معامله با آن جفت‌ارز هستند و تعداد کمتری دلار مبادله می‌شود. هرچه تعداد تریدرها کمتر باشد، تعداد کمتری از افرادی وجود دارد که قیمت‌های نزدیک به قیمت‌های طرف مقابل معامله را پیشنهاد می‌دهند، و بنابراین در زمان انجام معامله، اسپرد آن بیشتر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: چگونه در فارکس ضرر نکنیم؟

کلام آخر

Spread یک مفهوم ساده است و برای کسانی که قصد دارند در این بازار معامله کنند، درک آن چندان پیچیده نیست. با این حال، فهم این مفهوم ساده می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر در مورد معاملات خود تصمیم بگیرید و مدیریت مناسب‌تری بر سرمایه خود داشته باشید.

این مفهوم در واقع تفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید یک دارایی است که بروکرها برای جبران خطر ارائه خدمات خود از معامله‌گران دریافت می‌کنند. درآمد حاصل از اسپرد جفت‌ارزها یکی از منابع اصلی درآمد بروکرها و کارگزاری‌ها است.

اگر هنوز مبتدی هستید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید  پیشنهاد می‌کنیم به صفحه آموزش رایگان فارکس سایت استاد ترید مراجعه کنید.

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *