بر اساس علم روانشناسی آدم‌ های دورو و ریاکار همیشه این ۹ جمله را می‌گویند

بر اساس علم روانشناسی آدم‌ های دورو و ریاکار همیشه این ۹ جمله را می‌گویند

پربازدیدترین این هفته:

هشدار مسئولیت سرمایه گذاری
دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

بر اساس علم روانشناسی آدم‌ های دورو و ریاکار همیشه این ۹ جمله را می‌گویند، عنوان موضوعی است که در این پست به آن خواهیم پرداخت.

پیدا کردن مسیر در تعاملات اجتماعی گاه می‌تواند مانند عبور از میدان مین باشد، به‌خصوص وقتی صحبت از سروکله‌زدن با افراد دروغین و فریبکار باشد. این آدم‌ها یک چیز می‌گویند اما منظور دیگری دارند و نیت واقعی خود را پشت پرده‌ای از عدم صداقت پنهان می‌کنند.

روانشناسی ما را با عبارات رایج مورد استفاده از سوی آدم‌های دروغین آشنا می‌کند تا درک بهتری از آنها داشته باشیم و متوجه شویم بعضی‌ها آنقدرها هم که به نظر می‌رسد صادق نیستند.

برای دریافت مشاوره، با شماره زیر تماس بگیرید.

۶ رفتار که نشان می‌دهد با فردی دروغین و فریبکار سر و کار دارید

۱. من همیشه کنارت هستم

یکی از رایج‌ترین عباراتی که روانشناسان آن را به عنوان نشانه‌ای از عدم صداقت می‌شناسند همین است. با این حال این به این معنی نیست که همه کسانی که از این عبارت استفاده می‌کنند فریبکار هستند.

مهم است که به یاد داشته باشید «اعمال» مهم‌تر از «کلمات» هستند. آدم‌های جعلی اغلب از این عبارت به عنوان راهی برای اینکه «حمایتگر و دلسوز» به نظر برسند استفاده می‌کنند، اما نیازی نمی‌بینند که در این راستا کاری انجام دهند.

درنتیجه باید به اقدامات فرد نگاه کنید و ببینید آیا با حرف‌هایش هم‌خوانی دارد یا نه.

برای دریافت مشاوره، با شماره زیر تماس بگیرید.

۲. به من اعتماد کن

عبارت دیگری که آدم‌های دروغین از آن استفاده می‌کنند، شبیه یک اظهارنظر بی‌ضرر به نظر می‌رسد اما وقتی بیش از حد استفاده می‌شود می‌تواند نشانه یک خط قرمز باشد.

اگر مدام با توصیه‌ها و «به من اعتماد کن»های یک نفر به نتایج منفی می‌رسید شاید نشانه این باشد که فرد سعی در اعمال کنترل بر اوضاع و دستکاری ذهنی شما را دارد.

۳. من هرگز دروغ نمی‌گویم

این هم عبارت دیگری است که اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که آنقدرها که به نظر می‌رسد واقعی نیستند. جالب اینجاست که مطالعات نشان می‌دهد همه ما در مواقعی دروغ می‌گوییم؛ چه یک دروغ سفید کوچک باشد و چه فریبی مهم‌تر.

تحقیقات انجام‌شده توسط دانشگاه ماساچوست نشان می‌دهد که ۶۰٪ از بزرگسالان نمی‌توانند یک مکالمه ۱۰ دقیقه‌ای بدون حداقل یک بار دروغ گفتن داشته باشند. جالب‌تر اینکه این مطالعه نشان داد که این دروغ‌ها بیشتر توسط افرادی گفته می‌شود که سعی می‌کنند دوست‌داشتنی و شایسته به نظر برسند.

بنابراین، زمانی که شخصی دائماً اصرار می‌کند که «هرگز دروغ نمی‌گوید»، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که تلاش می‌کند تصویری نادرست از صداقت و مورد اعتماد بودن خود نمایش دهد.

۴. از درگیری و ماجرا درست کردن متنفرم

اغلب کسانی که ادعا می‌کنند از «حرف و حدیث» بیزارند در واقع همان کسانی هستند که جرقه شروع ماجرا را می‌زنند. آنها با گفتن این جمله سعی می‌کنند سوءظن‌‌ها را از خود دور کرده و خود را آرامشی درون یک طوفان تصویر کنند.

با این حال اگر متوجه شدید هرجا که می‌روند، «ماجرا» هم به دنبالشان می‌رود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از خودتان بپرسید آیا به همان اندازه که ادعا می‌کنند بی‌گناه هستند یا خیر.

۵. متاسفم که چنین احساسی داری

فردی که از این عبارت استفاده می‌کند به جای ابراز پشیمانی واقعی از کارها یا کلمات خود، با به زبان آوردن این جمله درواقع می‌گوید از ناراحتی شما متاسف است، نه از کاری که خودش کرده و باعث ناراحتی شما شده است.

با این کار او به جای آنکه مسئولیت هرگونه کار اشتباهی را به گردن بگیرد، به‌طور نامحسوس تقصیر را به گردن شخص دیگر می‌اندازد.

این تلاشی است برای آرام کردن شما بدون پرداختن به مشکل واقعی، و این یک تاکتیک رایج است که آدم‌های غیرصادق از آن استفاده می‌کنند.

۶. تو زیادی حساسی

این عبارت آزاردهنده برای بی‌اعتبار کردن احساسات شما و فشار به شما برای اینکه واکنش‌هایتان را زیر سوال ببرید استفاده می‌شود.

وقتی کسی به شما می‌گوید بیش از حد حساس هستید ممکن است احساس کنید که به احساسات شما و چیزی که تجربه کرده‌اید حمله شده است.

مهم است به یاد داشته باشید که هر کسی حق دارد احساسات و واکنش‌های خود را داشته باشد. اگر کسی به طور مداوم از این عبارت در پاسخ به نگرانی‌ها یا احساسات واقعی شما استفاده می‌کند، ممکن است نشانه آن باشد که آن‌قدر که به نظر می‌رسد قابل اعتماد نیستند.

یک فرد صادق و بی‌ریا به احساسات شما احترام می‌گذارد و سعی می‌کند آنها را درک کند، نه اینکه آنها را نادیده بگیرد.

برای دریافت مشاوره، با شماره زیر تماس بگیرید.

۷. من عصبانی نیستم، فقط ناامیدم

این یکی دیگر از جمله‌هایی است که می‌تواند زنگ خطر را به صدا درآورد؛ راهی برای ابراز نارضایتی که حتی می‌تواند از خشم هم ناراحت‌کننده‌تر باشد.

«من عصبانی نیستم، فقط ناامیدم» اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که می‌خواهند روایت را کنترل کنند و کاری کنند که بدون داشتن یک مکالمه شفاف درباره موضوع مورد نظر، احساس گناه کنید.

۸. نمی‌خواهم احساساتت را جریحه‌دار کنم اما …

این عبارت به عنوان پیش‌درآمدی برای اظهارنظرهای منفی یا انتقادی استفاده می‌شود و راهی برای با پنبه سر بریدن و در عین حال رساندن پیامی آزاردهنده است.

مشکل این است که ممکن است این‌طور به نظر برسد که آنها با این صداقت بی‌رحمانه به شما لطف می‌کنند، در حالی که در واقعیت فقط از آن به عنوان بهانه‌ای برای گفتن چیزی احتمالاً آسیب‌زا استفاده می‌کنند.

دوستان واقعی و آدم‌های صادق در صورت نیاز انتقاد سازنده می‌کنند اما این را هم می‌دانند که چطور این کار را به شیوه‌ای محترمانه و باملاحظه انجام دهند. آنها از بهانه‌های دروغین برای رساندن پیام خود استفاده نمی‌کنند.

۹. شوخی کردم

«شوخی کردم بابا» برای لاپوشانی نظرات آزاردهنده تحت پوشش طنز استفاده می‌شود. راهی برای آدم‌های دورو و ریاکار که احساسات یا افکار واقعی خود را بدون پذیرفتن مسئولیت تاثیر کلامشان بیان کنند.

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که طنز هرگز نباید به عنوان ابزاری برای تحقیر یا آسیب رساندن به کسی استفاده شود.

اگر به‌طور مرتب از سوی یک نفر هدف «شوخی‌های» آزاردهنده قرار می‌گیرید و به دنبال آن سریعاً یک «شوخی کردم» آمد می‌تواند نشانه این باشد که آن شخص با شما صادق نیست.

برای دریافت مشاوره، با شماره زیر تماس بگیرید.
اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

78 پاسخ

      1. اگه این حرفا تو روابط گفته نشه
        من از شما می پرسم در ابتدای روابط، به غیر از این ۹ تا جمله
        آیا جملات دیگه ای هم هست ؟
        پس نتیجه میگیریم نظر شما اصلا علمی نبود ..

      2. تازه فهمیدم چقدر ریا کارم
        خوشحال باش چند نفر به مطلب تون سر زدن

      3. نمی‌توان کسی را ریاکار یا دورو خطاب کرد مگر اینکه با آن شخص ارتباط داشته باشیم و این ارتباط است که که باعث شناخت انسانهای اطراف ما می شود و اینکه شما میفرمایید که این افراد دارای چنین گفتارهایی هستند اشتباه است و این در جامعه امروزی ما باعث این می شود که ما همیشه بدگمان باشیم و این مخالف اصل اجتماعی بودن انسانها است.

    1. آقای ادعا
      بگین ببینم تاحالا لای کتاب روانشناسی تاریک رو باز کردید؟
      اصلا جلدشو دیدید؟

    2. به معنی کلمات دقت کنیم؟!همیشه و هرگز!!هیچ انسانی نمی تواند همیشه کنار دیگری باشد!! همه ی ما گاهی دروغ گفته یا می گوییم!!🤔🤔 هرگز و همیشه با توجه به کاربردشون در این جملات؛بار ریا و دروغ دارن
      اول فکر کنیم بفهمیم،بعد رد کنیم،چطوره؟!🫠☺️🤔🤔

    3. چرت و پرت نیست،شاید افرادی که به این مطالب اعتراض دارن خودشون دورو و ریا کار باشن،ولی متاسفانه آنقدر این رفتار در وجودشان نهادینه شده که فکر میکنن این رفتار عادی است،تجربه شخصی من این است که گروهی از افراد ریا کار رفتار خود را کاملا عادی میدانند،مثلا همین جمله “تو زیادی حساس هستی”،جمله ای که گروهی بعد از اینکه با احساسات تو بازی میکنن وقتی تو ناراحت میشوی این جمله را میگویند

    4. چرت و پرت نیست،بعضی از افراد ریا کار فکر میکنن که رفتاری کاملا عادی دارند،بیشتر مردم با خودشناسی بیگانه اند و اگر آنها را به تامل در خود دعوت کنی همین جمله چرت و پرت نگو را تکرار می کنند

  1. راستشو بخوای این مطلبو اصلا قبول ندارم، اینجوری که شما دارین بیان میکنید ادم احساس میکنه همه ادمای اطرافش دورو و ریاکاران😕🤨

      1. الزاما شامل هر کسی از این کلمات و جمله ها استفاده کنه نمیشه، ولی در کل استفاده در افراد ریاکار و دورو بیشتر هست.

      2. اول اینکه خوداین مطلب باگ داره. نوشته ۶ رفتار افراد ریاکار درحالیکه ۹ مورد ذکر کرده
        دوم اینکه با این اوصاف در جامعه هرگز به هیچ فردی نباید اعتماد کرد چون به هر حال این جملات بین عامه مردم ردوبدل میشه. وسوم گذشته از افراد دروغگو ،ما در میان جامعه مون افراد دلسوز و مردم دار و نوعدوست زیاد داریم که خودنما نیستند تا دیگران آنها را بشناسند.بنظرم همون‌طور که سازمان جهانی در رده سنی افراد آمار جدید و متناسب با زمانه ارائه دادند. در تحقیقات روانشناسی هم باید یک بازنگری صورت بگیره.

        1. چرت و پرت نیست،شاید افرادی که به این مطالب اعتراض دارن خودشون دورو و ریا کار باشن،ولی متاسفانه آنقدر این رفتار در وجودشان نهادینه شده که فکر میکنن این رفتار عادی است،تجربه شخصی من این است که گروهی از افراد ریا کار رفتار خود را کاملا عادی میدانند،مثلا همین جمله “تو زیادی حساس هستی”،جمله ای که گروهی بعد از اینکه با احساسات تو بازی میکنن وقتی تو ناراحت میشوی این جمله را میگویند

      3. واقعا باورم نمیشه ولی تمام این ویژگی هارو یه کی از رفیق های من داشت که اخر فهمیدم آدم درستی نبوده

    1. دقت نکردید اینجا گفته کسانی که از این کلمات استفاده میکنند ولی در عمل نشانه ای از این گفته ها نمی بینید

  2. برای نواقص که بذهنت خودت میاد هیچ وقت دیگران را شستشوی مغزی نده 👈
    تراوشات ذهنی تو رفتار و نیات عمومی همه نیست✖️✖️✖️✖️
    سمپاشی مطبوع منتالیسم نیست، آقا مدیره
    هه
    بازگویی خودشه

  3. ماهم خوبه بهت دوربین حضور بدیم نه هزار نهصد و نود و نه تا کلمت را false sheet کنیم!!!!
    با معیار و منطق هایی که آب میشی از شرمندگی در مورد شستشو و شخصیت سازی انسان‌هایی صرفا شناخت منفی شماست از آنها نه عمومیت منطق های که دائم داخل خودت دنبال صحت سنجیش باشی
    این ریاست

  4. جالبه یه برادر زن دارم ،همه فکر میکنند آدم عاقل ومهربونی هستش تکه کلامش همین چند جمله بالاست ، ولی حرفش با عملش دوتاست .
    من می گفتم این بشر بی احساس وآدم دوری هستش !!!!!!!

  5. اصلاجالب نبودوبعضی ازاین مواردروقبول ندارم.مثلااینکه خودمن ازدروغ گفتن خوشم نمیادوبه این کارعادت نکردم حالاچطوربایدثابت کنم؟!!!!

      1. همه مواردی که ایشان بیان کردند مزخرف و چرت هست و اصلا با واقعیت ها مطابقتی ندارد ، اگر موارد ایشان درست باشد ، ادم دیگه نباید حتی به پدر و مادر و خواهر و برادرش و یا بهترین دوستش هم اطمینان کند ،
        مزخرف گویی بیش نیست استدلالهای این اقا

  6. سلام کلی نیست. تخیل خوبی بود گوینده حال خودشو بیان میکنه. نسخه عمومی در دانش روانشناسی جهالت محض است

  7. اتفاقآ اون ده تا رو خودتون دارین چون کلهم از زرنگی شما نشون میده آقای کار شناس …دری وری …روان نشناس…روانشناسی مگه هر که در مورد یکی نظر بده حتمآ در جنگ خودش هست تا تشخیص میده…سپاس

  8. چقدر آدم دو رو‌مطالب رو خوندن؟اکثرا بهشون برخورد..چتونه؟😆😆

  9. سلام وای من چقدر ریاکارو دورو هستم همه ای مشخصات منو گفت تا الان تو کل عمرم حتی یه بار دورغ نگفتم

  10. نه عزیزان هیچکسی از شماها دروغ نمیگه ولی متأسفانه از حقیقت خوشتون نمیاد

  11. این چیزایی که گفتی که همش به حرف های روز مره‌ی من ختم شد😐💔
    ولی من اصلاً دورو و دروغگو و … نیستم

  12. من نمیدونم این مقالات کی تایید میکنه اما معلوم هست صرف داره که هر چرت و پرتی را بعنوان مطلب تیتر میکنید ، تورا بخدا بخاطر چندرغاز مال دنیا این همه شک توی دل مردم ندارید به اسم علم روانشناسی

  13. حالا اینا رو که نمیشه ملاک صد در صدی قرار داد ولی خب همه میدونن که آدمهای دورو خودشون رو شکل آدمهای خوب جلوه میدن و شخصیت واقعیشون رو پشت حرفهای خوب پنهان میکنن
    قطعا جملاتی که به کار میبرن با جملات انسانهای صادق اشتراکاتی داره برای همین به بعضی از دوستان برخورده
    تنها راه شناخت آدمها دورو اینه که ببینید حرف طرف با عملش می خونه یا نه
    حرف رو که همه میزنن و باد هواست مهم اینه که بتونن بهش عمل کنن یا نه

  14. شهری که من به دلیل ازدواج ،متاسفانه ساکن شدم پره از این آدما .مزخرف ترین ها رو جمع کردن اینجا.دروغگو،زیرآب زن،ریا کار،تهمت زن ،
    فقط به بازنشستگی فکر می کنم که از این خراب شده فرار کنم.

  15. سلام عزیزان قانون نسبیت و احتمالات رافراموش نکنید این موارد هم برای تعدادی از شخصیت افراد صدق می کند

  16. حالا اینکه این موارد شخصیت خود نویسندست و خودش از خودش خبر داره که ادم دورویی هست،دلیل نمیشه برای بقیه مردم که شاید چند تا از این خصلت هارو داشته باشه،صدق کنه.بنظرم فقط خواستی یه چرتی بنویسی،

  17. دروغ در 4بعد است.دروغ به خدا.دروغ به فرستادگان خدا. دروغ به خود. دروغ به اجتماع.چون حقیقت بسیار نهفته است.ما 99درصدمان داریم دروغ میگوییم.ولی در کلاس خودمان .مثلاً من میگویم مسلمان هستم.پس باید یک آیه قرآن را عمل کنم. آنانکه بدی را با خوبی تلافی میکنند. آیا واقعا چند بار این را عمل نموده ام.پس من به خدا و رسول و اجتماع و خودم دارم دروغ میگویم.لذا تا در نفس اماره گرفتاریم همه دروغگوییم.ولی نه ظاهری.غیر از اولیا و مقربین او.

  18. خیلی درسته خواندن این مطالب باعث می شود که بیشتر به اطرافيان توجه کنیم و در واقع مراقب خودمون باشیم .

  19. کاملا درسته ویک چیز دیگه میگن تو مثل دخترمی یا پسرمی قشنگ داره دروغ میگه

  20. نمیخوام ناراحتت کنم نمیخوام جریحه دار بشی نمیخوام دروغ بگم کلا درکت میکنم وزیاد حساس نشو. گوه زیادی نخور.شوخی کردم عصبانی نشو

  21. جایی جز ایران نرفتم،،،اما دورو خیلی خوبه،،،آدمهایی با چندرو و خیلی حق به جانب فراوان دیدم،،،مثل آب خوردن راجب دیگران نظر میدن ،،،خودشونو بالا فرض میکنند و راحت افراد دیگرو خراب میکنند،،،بقیشو بلد نیستم

  22. حس بدبینی عمیق بااین گفته ها ترویج ندید….خیلی ازچیزای که در این جا گفته شد بی پایه است

  23. مزخرفی بیش نبود، در ضمن ۹۰ درصد روانشناس ها خودشون مشکل دارن و روانی هستن

  24. کاملا درسته ،و این موارد تو رابطه نمایان تر هست .
    و دقت کنید گفته مکرر استفاده بشه .

  25. نظر شخصی نیست مطلب را کامل بخوانید بعد نظر بدید ‌‌.ال اینکه گفته معمولا ۲ باید در مورد این جملات عمل فرد را هم بسنجید ۳ اینکه نگفته هرکی بهت یکی از این جملات راگفت بگید تو دورو هستی .خلاصه اینکه باید تکیه کلام افرادو هنگام سختی بسنجید واین ۹مورد واقعا جملات کلیدی هستند که هر ادم صادقی به این راحتی ها به زبان نمی اورد

  26. به نظر من یکی از جمله های درست این مطلب “تو زیادی حساس هستی”
    افرادی که با احساسات شما بازی میکنن و بعد که ناراحت میشی دقیقا این جمله را بهت میگن

  27. اینها در برابر دروغهایی که هر روزه میشنویم و اجبارا همه مثل درازگوش مخاطبش هستیم دیگر اصلا اهمیتی ندارند ،

  28. بدترین دیدگاه روانشناسی ک دیدم این بود ببخشید دوست عزیز ولی انگار این حرفارو داشت یه بجه دبستانی می‌نوشت من نظرموگفتم

  29. متنی سرتاسر مرخرف و بی اعتبار.جملاتی که به عنوان نشانه ریا شمرده شده جملاتی هست که هر انسان آگاه و سالمی به کار میگیره.اگر این جملات به معنای ریا هست پس چه جملاتی میتونه جایگزین اون باشه؟!!کاش کسانی که این مزخرفات را به عنوان یافته علمی منتشر میکنن یکبار محاکمه میشدن و کسی آنان را مسول پاسخگویی میکرد تا این رویه زشت وغلط تکرار نشه

  30. با گفتن و نوشتن این مطالب که هیچ ریشه و اساسی نداره فقط باعث ایجاد شک و دودلی در رفتار خواننده و شنونده میشید جدای از اینکه این جملات ابدا چنین باری که گفتید نداره شنیدنش هم صحیح نیست

  31. باسلام و احترام
    مطالبی که بیان شده کاملآ درست است، فقط مشکل اینجاست که خیلی شفاف توضیح داده نشده، یعنی برای کسانی که زیاد اهل مطالعه نیستند، وگرنه موضوعات قابل درک و فهم هستند به شرطی که چندین بار مطالب را بخوانید تا متوجه شوید.
    مطالب بیان شده برای انسان‌هایی است که حرف‌های‌شان را بیان می‌کنند، اما هیچ عملی ندارند. همه‌ی ما انسان‌ها گاهی اوقات واقعاً به اینکه کسی به ما بگوید همیشه در کنارت هستم نگران نباش، یا اینکه با هم تمام مشکلات را حل می‌کنیم، یا اینکه به من اعتماد کن و نگران هیچی نباش و… نیاز داریم. واقعاً شنیدن یه سری حرف‌ها بسیار لازم است، ولی درست‌ترین کاری که باید انجام شود این است که وقتی حرفی می‌زنیم حتماً حتما به آن هم عمل کنیم که همین کار باعث می‌شود طرف مقابل احساس امنیت و آرامش کند. فراموش نکنید که همه‌ی ما خوب یا بد گاهی اوقات دروغ گفته‌ایم، اشتباه مرتکب شده‌ایم و باید این را قبول کنیم! مهم‌ترین کار این است که اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و متعهد و مسئولیت پذیر باشیم. وقتی چیزی را به کسی می‌گوییم با صداقت بگوییم. اگر مطمئن نیستیم چیزی نگوییم بهتر است تا وقتی که مطمئن شویم. در کل مطالب بیان شده را کسی نمی‌تواند در زندگی به کار نگیرد و بیشتر اوقات لازم و ضروری است که بیان شوند، اما اینجا تأکید شده که اگر کسی به شما این‌ها را گفت ولی فقط حرف بود و به آن‌ها عمل نکرد! مهم‌تر از آن اگر کسی این حرف‌ها را زد و شما نتایج منفی و بدی بدست بیاورید اینجاست که باید بیشتر مراقب خودتان باشید. به طور مثال فردی به شما می‌گوید:
    «من خیلی دوستت دارم.»
    درحالی‌که بعد از مدتی متوجه می‌شوی که به شما خیانت کرده است. اینجاست که باید هوشیار بود و به هر کسی نباید اعتماد کرد. یا مثلاً فردی به شما بگوید:
    «به من اعتماد کن و رازهایت را به من بگو تا من کمکت کنم.»
    وقتی شما به او اعتماد می‌کنید، اما بعد از مدتی کوتاه نتایج بسیار منفی بدست می‌آید و مشکلات شما بیشتر می‌شود. احتمال دارد حرف‌های شما را به دیگران گفته باشد و باعث آبروریزی شده باشد و مثال‌هایی از این قبیل.
    در پایان فراموش نکنید که ریشه‌ی صداقت، تعهد است و ریشه‌ی تعهد، هویت است، یعنی کسی که به هویت نرسیده باشد نمی‌تواند متعهد و راستگو باشد.

  32. سلام،
    این موضوع ازریشه وبنیان مزخرف هستش وشامل همه نمیشه از بهترین، بااعتمادترین، وقابل قبول ترین دوست وهمکار بنده معمولا ازاین جملات استفاده میکنه پس باید بگم ریاکاره لذا دربیان مطالب دقت داشته باشید. شوخی کردم، من همیشه درکنارتم، 🤣🤣🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *