ترمیم حقوق بازنشستگان |از جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تا مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری

ترمیم حقوق بازنشستگان |از جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تا مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری

پربازدیدترین این هفته:

هشدار مسئولیت سرمایه گذاری
دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

با موضوع “ترمیم حقوق بازنشستگان |از جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تا مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری” همراهتان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ترمیم حقوق بازنشستگان یکی از موضوعات اساسی مربوط به بازنشستگان است که اهمیت آن کمتر از افزایش حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق نیست. از این رو در اندیشه معاصر به موضوع افزایش حقوق پرداخته ایم و از جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تا مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری را شرح داده ایم؛ در این رابطه یادآور می شویم که یک کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی گفت: موضوع اصلی در افزایش یا اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، تامین منابع مالی است و این تامین اعتبار باید انجام شود.

جهت اطلاع از آخرین و بروزترین اخبار بازنشستگان" کانال تلگرام اخبار بازنشستگان" را دنبال کنید.

مسعود پزشکیان با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدامات در حال انجام است، از تراز نبودن منابع پیش بینی شده در این زمینه برای انجام تعهدات دولت سخن گفت و اعداد را چنین بیان کرد: «کل پول بالای ۷۰ همت است؛ آنچه که در قانون آمده ۲۰ همت است و پیگیری می‌کنیم آن ۵۰ همت را از کجا پیدا کنیم. یک توقع ایجاد کردیم و منابعی دیده‌ایم که وجود ندارد.»

در همین زمینه فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت نیز در نخستین نشست خبری خود تاکید کرد: وقت آن هست که صندوق‌های بازنشستگی وظیفه خود را در قبال بازنشستگان انجام بدهند و تلاش بر این است که بازنشستگان هیچ گونه آسیب نبینند؛ باید به آثار تورمی این اقدامات هم توجه داشت.

مهاجرانی با برشمردن برنامه دولت برای قشر بازنشسته ادامه داد: تلاش می‌کنیم نوسانات درآمدی بازنشستگان را اذیت نکند و آقای پزشکیان تاکید کردند مردم را غافلگیر نخواهند کرد و بدون اطلاع آنها تصمیمی گرفته نخواهد شد.

اینکه وظیفه صندوق‌های بازنشستگی در قبال جامعه تحت پوشش چیست و چرا باید افزایش حقوق بازنشستگان به نرخ تورم نزدیک باشد، موضوعی بود که در گفت‌وگو با اکبر شیرمحمدی کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

شیرمحمدی درباره وظایف صندوق های بازنشستگی در قبال بازنشستگان ضمن تایید اظهارات سخنگوی دولت در این زمینه گفت: البته باید توجه داشت که صندوق‌های بازنشستگی در اجرا بر اساس مقررات به وظایف خودشان عمل می‌کنند و نمی‌توانند به صورت خودسر عمل کنند.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع در افزایش و یا اجرای متناسب سازی بحث تامین منابع مالی است که باید تامین شود و سازمان برنامه و بودجه آن را ببیند و منابع و اعتبار آن را تصویب کند و سپس صندوق‌های بازنشستگی بر اساس آن افزایش، احکام بازنشستگان را صادر کنند.

کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه در صورت پیش بینی اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، صندوق های بازنشستگی در اسرع وقت می‌توانند احکام بازنشستگان را صادر کنند، افزود: اکنون در تامین اعتبار مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان با کمبود بودجه مواجه هستیم.

شیرمحمدی به وابستگی صندوق‌های بازنشستگی بویژه صندوق بازنشستگی کشوری به منابع و بودجه عمومی دولت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر منابع این صندوق در حدود ۷۲ تا ۷۵ درصد وابسته به منابع عمومی بودجه است.

این کارشناس حوزه رفاه و بازنشستگی ادامه داد: اگر گفته می‌شود صندوق بازنشستگی کشوری تا ۹۰ درصد به بودجه عمومی دولت وابسته است، به این دلیل است که دولت می بایست سهم کارفرمایی خود را بابت بازنشستگی کارکنانش به صندوق بپردازد.

وی این نکته را یادآور شد که در کسورات بیمه بازنشستگی ۲۲.۵ درصد سهم کارفرمایی و ۱۳ درصد سهم بیمه شده درنظر گرفته می شود که با در نظر گرفتن وابستگی ۷۵ درصد وابستگی به بودجه عمومی، سهم دولت از صندوق بازنشستگی به ۹۰ درصد می‌رسد.

شیرمحمدی ادامه داد: با توجه به این اعداد، باید گفت که باید ابتدا تامین منابع از سوی دولت انجام شود تا صندوق‌ها هم بتوانند به وظایف خود و صدور احکام بازنشستگان اقدام کنند.

این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان که در قالب در برنامه هفتم پیشرفت به قانون تبدیل شد و فرصتی است تا حقوق این قشر ترمیم و به نرخ تورم نزدیک شود.

شیرمحمدی خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری که در سال ۸۶ مصوب شد، حقوق بازنشستگان باید متناسب با تورم باشد اما از آنجا که منابع مالی دولت محدود است در سال ۱۳۸۷ این امکان فراهم نشد و در سال های بعد هم مقرر شد تا مطابق با بودجه پیش بینی شده افزایش حقوق بازنشستگان انجام شود.

وی با انتقاد از اینکه افزایش حقوق بازنشستگان در سال های گذشته همواره کمتر از نرخ تورم بوده است، گفت: تداوم این روند سبب شده تا معیشت بازنشستگان با مشکل روبرو شود؛ اگر قرار است این قشر از افزایش نرخ تورم آسیب نبینند، باید سازوکاری اندیشیده شود که این همان خواسته بازنشستگان است.

شیرمحمدی به قانون برنامه هفتم پیشرفت در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و افزود: در بند الحاقی ماده ۲۹ این قانون مقرر شده که به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول برداشت کسور شاغلان مشابه و همتراز دولت، اقدامات لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: در این بند از قانون دولت مکلف شده است تا در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد از مابه التفاوت ۹۰ درصد یاد شده را اجرایی کند.

وی افزود: در عمل چون این امکان فراهم نشد و امکان پذیر نبود در سنوات گذشته علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان متناسب سازی نیز اجرا شد، البته متناسب سازی سطح حقوق بازنشستگان را به تورم نزدیک می کند اما مطابق با تورم واقعی نیست.

این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی گفت: به من نظر من آنچه تحت عنوان متناسب سازی در برنامه هفتم توسعه آمده است با عدالت سازگار نیست چراکه برخی از دستگاه ها در عمل امکان افزایش حقوق کارکنان خود را داشتند و حقوق آنها افزایش یافته با متناسب سازی از حقوق بهتری هم بر خوردار می شوند در صورتی که در عمل برخی از دستگاه در عمل امکان و مجوز افزایش حقوق کارکنان خود را نداشتند، بنابراین در برنامه هفتم توسعه می بایست در مقوله متناسب سازی حقوق بازنشستگان بازنگری شود و این موضوع بر اساس عدالت اجرا شود و برای همه بازنشستگان یکسان باشد.

همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.

حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، آن اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

به گزارش اندیشه معاصر، افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در ۱۴۰۳؛ صولت مرتضوی، وزیر کار درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان توضیح داد: همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد. حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، آن اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

جزییات جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در ۱۴۰۳

جزییات جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۳ نیز را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری:۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی:۶ هزار و ۸۷۶ تومان در نظر گرفته شده است.

ضریب حقوق کارمندان دولت:۴۸۲ تومان در نظر گرفته شده است.

حق عائله مندی: یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شده است.

حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر: یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان در نظر گرفته شده است.

حق اولاد:۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان اعمال خواهد شد.

حق اولاد کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر:یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان؛

سقف حقوق:۷۰ میلیون تومان

حداقل حقوق شاغلان:۱۰ میلیون تومان؛

حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری: ۹ میلیون تومان؛

و در نهایت حقوق والدین شهدا: ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.

صولتی اظهار داشت: مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی همچنین درباره تاریخ اجرایی این طرح گفت: تاریخ اجرای طرح هفتم، از ابتدای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. در واقع از اول فروردین ۱۴۰۳ این طرح اعمال می‌شود. هرگونه اصلاح در احکام بازنشستگان نیز از تاریخ اول فروردین ماه ۱۴۰۳ در نظر گرفته می‌شود.

البته روز پنجشنبه به دلیل اختلال پیش آمده در سامانه تامین اجتماعی، پرداخت حقوق‌ها با تاخیر انجام شد. این مشکل اکنون برطرف شده است و پرداخت حقوق بازنشستگان در حال انجام است.

جزییات جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۳ نیز را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری:۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی:۶ هزار و ۸۷۶ تومان در نظر گرفته شده است.

ضریب حقوق کارمندان دولت:۴۸۲ تومان در نظر گرفته شده است.

حق عائله مندی: یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شده است.

حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر: یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان در نظر گرفته شده است.

حق اولاد:۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان اعمال خواهد شد.

حق اولاد کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر:یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان؛

سقف حقوق:۷۰ میلیون تومان

حداقل حقوق شاغلان:۱۰ میلیون تومان؛

حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری: ۹ میلیون تومان؛

و در نهایت حقوق والدین شهدا: ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.

مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری

مجلس با تصویب پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و پیگیری تسریع در پرداخت ۱۳۰ همت به سازمان تامین اجتماعی، از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت کرد.

هیئت وزیران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، میزان همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ را تصویب کرد.

مجلس با تصویب پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و پیگیری تسریع در پرداخت ۱۳۰ همت به سازمان تامین اجتماعی، از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت خواهد کرد.

بعد از ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال خواهیم کرد.

جدول اضافه حقوق بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان از ۲۰ فروردین آغاز شده است، اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در حقوق اردیبهشت آنان اعمال و مابه‌التفاوت فروردین نیز خرداد ماه پرداخت خواهد شد. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ درصدی همراه است. با این حساب کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید ۹ میلیون تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است که افزایش ۳۵ درصدی برای حداقل بگیر‌های تامین اجتماعی اعمال می‌شود و سایر سطوح حقوق با افزایش ۲۲ در صدی دریافت خواهند کرد.

جدول اضافه حقوق بازنشستگان
جدول اضافه حقوق بازنشستگان

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی) با تایید این مطلب که بسیاری از بازنشستگان تا روز ۲۹ اردیبهشت نیز حقوق بازنشستگی دریافت نکردند، اظهار کرد: بسیاری از بازنشستگان نسبت به تاخیر پرداخت حقوق مستمری دچار مشکل می‌شوند زیرا میزان دریافتی آن‌ها به قدری است که روی روزهای دریافت حقوق خود نیز برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی نیز اقساط دارند.

عیوضی با بیان اینکه «مدیران سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با ما نیز وعده پرداخت به موقع مستمری دادند» تصریح کرد: البته وعده کافی نیست زیرا شرایط ما با شرایط برخی مدیران و مسئولان مربوطه متفاوت است و ما بازنشستگان تامین اجتماعی مستقیم باید برای خرید خود برنامه‌ریزی کنیم و تاخیر چند روزه بسیاری از برنامه‌های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و آنان را دچار مشکل می‌کند. این بهتر بود که حداقل سازمان تامین اجتماعی یک روز مشخص را از قبل برای واریز مستمری مشخص کند تا بازنشستگان بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به علت تاخیر در پرداخت‌ها با رد این شائبه که‌عدم پرداخت‌ها به دلیل کسری مالی سازمان تامین اجتماعی است، اظهار کرد: پرداخت دیرهنگام و تاخیر در واریز مستمری در برخی ماه‌ها مانند ماه اردیبهشت بیشتر بخاطر بی‌تدبیری مدیریتی متصدیان هماهنگی پرداخت است.

منابع آگاه در سازمان تامین اجتماعی اطلاع دادند: پرداخت مستمری در اردیبهشت ماه از روز ۲۱ اردیبهشت تا پایان ماه ادامه خواهد یافت و افراد بنابر منطقه یا سایر طبقه‌بندی‌های متفاوت، طبق یک زمانبندی در روزهای متفاوت گروه به گروه واریزی خواهند داشت.
این منبع آگاه تاکید کرد: مستمری افراد در ده روز آخر ماه حتما پرداخت خواهد شد و بازنشستگان عزیز نگرانی نداشته باشند. همچنین بازنشستگان خود سازمان تامین اجتماعی همواره آخرین گروهی هستند که حقوق مستمری خود را در روزهای ۲۹ و ۳۰‌ام اردیبهشت ماه دریافت می‌کنند و تا همه سایر بازنشستگان مستمری خود را دریافت نکرده باشند، بازنشستگان خود سازمان مستمری دریافت نخواهند کرد.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۳

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری ۲۰ درصد
ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی ۶ هزار و ۸۷۶ تومان
ضریب حقوق کارمندان دولت ۴۸۲ تومان
حق عائله مندی یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان
حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان
حق اولاد ۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان
حق اولاد کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان
سقف حقوق ۷۰ میلیون
حداقل حقوق شاغلان ۱۰ میلیون
حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ۹ میلیون تومان
حقوق والدین شهدا ۱۵ میلیون/اندیشه معاصر

 

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *