سایپا محصولات سیتروئن را دوباره تولید خواهد کرد / پیشرانه شاهین درون خودروی فرانسوی!

سایپا محصولات سیتروئن را دوباره تولید خواهد کرد / پیشرانه شاهین درون خودروی فرانسوی!

پربازدیدترین این هفته:

هشدار مسئولیت سرمایه گذاری
دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

در این مطلب با موضوع “سایپا محصولات سیتروئن را دوباره تولید خواهد کرد / پیشرانه شاهین درون خودروی فرانسوی!” در خدمتتان هستیم.

روابط‌عمومی سایپا با انتشار اطلاعیه‌ای، از آغاز تولید محصولات سیتروئن به‌صورت مونتاژی خبر داد.

امیرمسعود عابدین_ بر اساس اعلام سایپا، این شرکت به‌زودی مونتاژ محصولات سیتروئن را آغاز خواهد کرد. یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های سایپا برای مونتاژ محصولات این برند فرانسوی، سیتروئن C۳-XR خواهد بود. C۳-XR در واقع نسخه‌ چینی از مدل C۳ است. سیتروئن C۳ تا سال ۹۸ توسط سایپاسیتروئن تولید می‌شد و قطعا با نبود تحریم‌ها و مشکلات دیگر، می‌توانست جایگاه خودروهایی مثل هیوندای i۲۰ و کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را به خطر بیندازد. پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو ۴ سیلندر C۳ حدود ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد. این خودرو اشتراکات بسیاری با پژو ۲۰۰۸ داشت.

براساس اعلام سایپا، این شرکت تصمیم دارد در سال جاری، ۲ هزار دستگاه از سیتروئن C۳-XR را تولید کند. هدف این شرکت برای تولید این کراس‌اوور در سال ۱۴۰۴ نیز ۲۰ هزار دستگاه اعلام شده است. داخلی‌سازی نسخه سایپایی سیتروئن C۳ به‌میزان ۲۰ درصد اعلام شده است. سایپا تصمیم دارد در ادامه روند مونتاژ این خودرو، داخلی‌سازی محصول سیتروئن را به ۵۰ درصد افزایش دهد.

طبیعتا با توجه به تحریم‌ها و موانع موجود بر سر راه خودروسازان ایرانی، ارتباط مستقیم با کمپانی فرانسوی سیتروئن برای تولید این خودرو میسر نیست، مگر اینکه به جای ارتباط با فرانسه، با خودروسازان چینی ارتباطی برقرار شود. سیتروئن C۳-XR نیز این‌چنین وضعیتی دارد؛ این خودرو در واقع محصول مشترک دانگ فنگ چین و کمپانی فرانسوی به حساب می‌آید و به همین دلیل سایپا می‌تواند به تولید این خودرو اقدام کند.  C۳-XR در سال ۲۰۱۴ به بازار چین آمد و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ دستخوش تغییراتی شد. مدل حاضر در بازار ایران، ۲۰۲۱ خواهد بود.

سیتروئن C۳-XR در واقع سابقه حضور طولانی‌تری داشته و ابتدا در نمایشگاه خودروی مشهد در سال ۹۵ به نمایش درآمد. بعد از گذشت ۶ سال، ‌ این خودرو با نام سیلک یا سایپا M۴۴ در نمایشگاه‌ تحول صنعت خودرو معرفی شد. البته ظاهرا به‌ نظر می‌رسد که C۳-XR با همان نام و برند فرانسوی به خط تولید سایپا بیاید. C۳-XR براساس پلت‌فرم PF۱ که در تارا هم دیده‌ می‌شود، ساخته شده است.

 

در حالی که نمونه به روز شده C۳-XR در بازار چین با موتور ۱/۲ لیتری توربو و با قدرت ۱۱۶ اسب بخاری عرضه می‌شود، اما قرار است این خودرو با پیشرانه‌ای تولید شود که در سایر محصولات ایرانی به‌کار می‌رود.  قوای محرکه سیتروئن شامل پیشرانه TU۵ پلاس است که با اسامی دیگری مانند EC۵ و ME۱۶، در چندین مدل ایران‌خودرو و سایپا مانند شاهین پلاس اتوماتیک حضور دارد. نام اصلی این پیشرانه EC۵ است که در محصولات گروه پژو سیتروئن (پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C۳)، تارا، رانا پلاس و ۲۰۷i نیز دیده می‌شود. گروه پژو سیتروئن (PSA) این پیشرانه را به منظور قرار گرفتن بر روی محصولات پایه خود در بازارهای اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی طراحی کرده بود. در واقع این موتور ۳ اسم دارد: EC۵ (گروه PSA)، TU۵ پلاس (ایران‌خودرو) و ME۱۶ (سایپا).

 

اینکه یک پیشرانه ساخت ایران در داخل یک خودروی فرانسوی قرار می‌گیرد، خود نکته‌ای قابل توجه است. یعنی شما سوار خودرویی می‌شوید که نشان فرانسوی دارد، اما پیشرانه‌اش در سایپا شاهین هم حضور دارد!

 

موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر این خودرو حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۵۰ نیوتون‌متری دارد. وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE مشترک با ری‌را، تارا و شاهین پلاس است.

این مطالب رو به هیچ عنوان از دست نده:
اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *