مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ 12 قانون مدیریت سرمایه

پربازدیدترین این هفته:

هشدار مسئولیت سرمایه گذاری
دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

مدیریت سرمایه در فارکس به طور مستقیم با کنترل خطر در ارتباط است. هنگامی که شما در یک معامله شرکت می‌کنید، کلیه خطرات بر سرمایه شما وارد می‌شود.

با این حال، تعاریف متنوعی برای مفهوم مدیریت سرمایه در بازارهای مالی وجود دارد. مدیریت ریسک به پیاده‌سازی و کنترل تمام خطرات و زیان‌های قابل شناسایی اشاره دارد که شامل استفاده از ابزارها و امکانات متنوعی است. از سوی دیگر، مدیریت سرمایه برای معامله‌گران فارکس به طور کامل به چگونگی استفاده و بهره‌برداری از سرمایه خود توسط معامله‌گر بدون تهدید یا آسیب به آن بستگی دارد.

مدیریت سرمایه در فارکس
مدیریت سرمایه در فارکس

مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟

مدیریت ریسک و سرمایه در فارکس، مجموعه‌ای از فرایندها است که توسط معامله‌گر فارکس برای کنترل سرمایه و پول خود در حساب معاملاتی خود اجرا می‌شود.

اصل اولیه مدیریت سرمایه، حفظ سرمایه تجاری است. این امر به آن معنی نیست که شما هیچگاه در این معاملات زیان نخواهید دید، اگر کسی یا گروهی این قول را به شما داده‌اند، احتمالاً دارند شما را فریب می‌دهند! چرا که این امکان وجود ندارد و در هر تجارت و معامله‌ای، سود و زیان به طور همزمان وجود دارند.

هدف اصلی مدیریت سرمایه در فارکس، کاهش این خسارت‌ها است به گونه‌ای که بتوان آن‌ها را کنترل کرد. این رویکرد دقیقاً باعث می‌شود که خسارت و زیان در یک معامله خاص، مانع سود شما در معاملات دیگر نشود و شما نباید از مسیر خود منحرف شوید.

هرچند منطق و فهم معامله‌گر با تجربه‌های او افزایش می‌یابد، اما بیشتر معامله‌گران باور دارند که در هر شرایطی، سود باید از ضرر جلوگیری کند.

در بهترین حالت ممکن، هر فرد فعال در بازار فارکس که به دنبال افزایش سود و سرمایه خود در این بازار است، باید از یک سیستم و روش مشخص برای مدیریت سرمایه در فارکس استفاده کند. این سیستم که درون برنامه معاملاتی قرار دارد، اهداف معاملاتی و همچنین روش مدیریت فعالیت‌های معاملاتی آن‌ها را تعیین می‌کند.

بدیهی است که جزئیات هر برنامه معاملاتی، بسته به روش، هدف و نحوه تفکر معامله‌گر، تفاوت‌های قابل توجهی دارد. با این حال، همه این برنامه‌ها باید به طور کامل تاکتیک‌های مدیریت سرمایه را که هر معامله‌گر قصد اجرا و استفاده از آن‌ها را دارد، مشخص کنند.

مطلب پیشنهادی: بهترین سایت های پراپ تریدینگ

قوانین مدیریت سرمایه در فارکس

برنامه‌های مدیریت سرمایه را در برنامه معاملاتی خود اعمال کردن، ممکن است به مقداری آزمایش و خطا نیاز داشته باشد تا بفهمید کدام عوامل در مدیریت سرمایه، کاهش خسارت و افزایش سود شما، بهتر عمل می‌کنند.

به یاد داشته باشید، برنامه مدیریت سرمایه در بازار فارکس، تنها زمانی می‌تواند موثر و نتیجه‌بخش باشد که شما به آن متعهد باشید و نظم را در آن حفظ کنید. در ادامه، قوانین و مقرراتی که برای بهبود اجرای این برنامه‌های مدیریتی وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

معامله با سرمایه‌ کم

بسیاری از معامله‌گرها، سرمایه‌گذاری و یا ترید خود را با مقادیر بسیار بالا و گاهی اوقات با تمام سرمایه خود انجام می‌دهند. این امر می‌تواند پس از خسارت‌ها و از دست دادن سرمایه، باعث پیش آمدن مشکلات فراوان در زندگی آن‌ها شود. قاعده طلایی برای معامله این است که فقط با آن میزان سرمایه معامله کنید که توانایی تحمل از دست دادن آن را دارید.

این امر بیان می‌کند که اگر در سرمایه‌گذاری خود زیان دیدید و به طور کامل آسیب دیدید، نباید باعث ایجاد مشکل در زندگی شما شود و شما باید قادر به مقابله با آن باشید. زیرا معاملات نادرست و اشتباه در بازار فارکس می‌تواند حساب شما را به طور کامل نابود کند!

این قانون مهم در مدیریت سرمایه در فارکس، به کاهش خسارت‌ها و زیان‌های معاملات شما کمک می‌کند. این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا تصمیمات بهتری بگیرید و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید، که در نهایت منجر به افزایش سود کلی شما در معاملات می‌شود.

محاسبه نسبت سود به زیان قبل از معامله

قبل از ورود به هر معامله، باید به صورت واقع‌بینانه تحلیل کنید که چه میزان سودی از این معامله نصیب شما خواهد شد و برای کسب این سود، چه میزان ریسک لازم است.

نسبت مناسب سود به زیان برای ایجاد یک معامله جدید می‌تواند بر اساس تحمل ریسک و سایر عوامل در بین معامله‌گران متفاوت باشد و معمولاً این نسبت در برنامه کلی مدیریت سرمایه در فارکس قرار می‌گیرد.

برای نمونه، برخی از معامله‌گران ممکن است از نسبت یک به دو در معاملات خود استفاده کنند، که نشان‌دهنده این است که آن‌ها آماده‌اند تا یک واحد ریسک را بپذیرند تا دو واحد سود مورد انتظار خود را از یک معامله مشخص کسب کنند.

از طرف دیگر، ممکن است معامله‌گرانی که توانایی تحمل کمتری ریسک دارند و در حقیقت به صورت محافظه‌کارانه عمل می‌کنند، نسبت‌های بالاتری را به معاملات خود اختصاص دهند. اصل این قانون بر پایه پرهیز از معاملاتی است که جذابیت چندانی ندارند و ممکن است سود کافی را به شما نرسانند؛ در عوض، منتظر معامله‌ای باشید که سود مورد نظر شما را تامین کند.

مدیریت سرمایه در فارکس
مدیریت سرمایه در فارکس

انتخاب موقعیت معاملاتی مناسب

معامله‌گران باید با توجه به میزان سرمایه موجود خود، قوانین و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را برای معامله و سرمایه‌گذاری تعیین کنند و به طور کامل از آن‌ها پیروی کنند. این رویکرد به حفاظت از سرمایه آن‌ها در برابر خسارت‌ها و زیان‌های غیرمنتظره کمک خواهد کرد.

تعدادی از معامله‌گران با توجه به حفظ سرمایه، سرمایه‌گذاری خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که با میزان سرمایه فعلی‌شان هماهنگ باشد. در حالی که برخی دیگر از معامله‌گران ممکن است برای تعیین حجم معاملات خود، از محاسبه نسبت ریسک به سود معاملاتی استفاده کنند.

معامله‌گران انتظار دارند که سود حاصل از معاملات، بسیار بیشتر از ریسکی باشد که برای آن متحمل می‌شوند. با این حال، برخی از معامله‌گران ممکن است بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های خاص، در بسیاری از معاملات فعالیت داشته باشند. این روش‌های محاسبه نسبت سود به زیان در معاملات، می‌توانند به صورت کارآمد در مدیریت سرمایه در فارکس هنگام معامله‌گری استفاده شوند. بنابراین، مهم است که به یک استراتژی‌ خاص پایبند باشید.

مطلب پیشنهادی: لات در فارکس چیست؟ نحوه محاسبه لات در معاملات فارکس

با تمام سرمایه خود وارد معامله نشوید

بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در بازار فارکس، ترجیح می‌دهند که قسمت عمده‌ای از دارایی خود را به صورت ذخیره نگه دارند، تا در صورت بروز هرگونه خسارت احتمالی، بتوانند به سرعت آن را جبران کنند. آن‌ها هرگز کل سرمایه خود را در بازار سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و از مواجهه با ریسک احتمالی از دست دادن کل سرمایه خود در یک لحظه، اجتناب می‌کنند.

برای مثال، یک معامله‌گر در بازار معاملات ممکن است هرگز بیش از ده درصد از دارایی خود را در هر دوره زمانی، در معرض خطر از دست دادن قرار ندهد. بنابراین، حتی اگر این ده درصد از سرمایه که در معرض خطر قرار دارد، کاملاً از دست برود، همچنان نود درصد از سرمایه‌شان در حسابشان باقی خواهد ماند.

مشخص کردن زمان خروج از معامله

یکی از اصول کلیدی مدیریت سرمایه در بازار فارکس، آگاهی معامله‌گر از زمان مناسب خروج از بازار است. انجام تحلیل و بررسی قبل از ورود به بازار باید به معامله‌گر دیدگاهی روشن بدهد که بازار در کدام جهت حرکت خواهد کرد، تا بتواند برای کسب سود از بازار، استراتژی مناسبی را اتخاذ کند. همچنین، در صورت بروز بازاری نامناسب و آسیب‌زا، بتواند خسارت‌های خود را به حداقل برساند.

این بررسی مهم قبل از شروع معامله، به معامله‌گران این فرصت را می‌دهد که در شرایطی که از نظر بینش و دیدگاه، شرایط مناسبی دارند، دستورات مناسب برای کسب سود و متوقف کردن ضرر اضافی را برای هر معامله‌ای که در آن شرکت می‌کنند، مشخص کنند.

ابزار مدیریت سرمایه در فارکس

بسیاری از تریدرها که یک یا چندین روش مدیریت سرمایه در فارکس و استراتژی مدیریت سرمایه را در معاملات خود به کار برده‌اند، از ابزارهای متنوع مدیریت سرمایه در فارکس استفاده می‌کنند که به آن‌ها در محاسبه حجم موقعیت‌ها و میزان ریسک مرتبط با هر معامله کمک می‌کند.

گرچه برخی از ابزارهای محاسباتی آنلاین مدیریت سرمایه فارکس در دسترس عموم قرار دارند، معامله‌گرانی که با استفاده از اکسل مایکروسافت یا برنامه‌های مشابه آشنایی دارند، می‌توانند به راحتی ابزارهای نرم‌افزاری خود را برای این منظور ایجاد کنند و آن‌ها را بر اساس نیازهای معاملاتی خود تنظیم کنند.

همچنین ابزاری به نام money management وجود دارد که می‌توانید با اضافه کردن آن به نرم افزار متاتریدر MetaTrader از آن برای مدیریت سرمایه در معاملات فارکس استفاده کنید، به این صورت که شما میزان ضرری را که می‌خواهید بپذیرید را وارد کرده و سپس نقطه ورود و خروج را مشخص می‌کنید، سپس این ابزار میزان حجم پولی که شما باید وارد معامله کنید را مشخص می‌کند.

با برنامه ترید کنید

معاملات فارکس به دلیل دسترسی پیوسته، می‌تواند برای هر فردی جذاب باشد و این جذابیت ممکن است شما را به این معاملات وابسته کند و کاملاً اعتیادآور شود. این موضوع می‌تواند منجر به از دست دادن خواب کافی، افزایش استرس، خستگی چشم و مشکلات چشمی، رفتارهای ضد اجتماعی و سایر تغییرات ناخواسته در سبک زندگی شما شود. همیشه باید به یاد داشته باشید که باید اطمینان حاصل کنید که کسب و کار تجاری و معاملات شما، زندگی شما را به سمت بهبود و پیشرفت هدایت کند، نه برعکس.

مدیریت سرمایه در فارکس
مدیریت سرمایه در فارکس

مطلب پیشنهادی: اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

کاهش استرس در معاملات

معاملات در بازار ارز می‌تواند برای هر فردی که در این بازار فعالیت می‌کند، استرس زیادی ایجاد کند، به خصوص در زمان‌هایی که با خطر ضرر و آسیب روبرو می‌شوند.

این موضوع می‌تواند منجر به پیش‌آمد مشکلات جدی روانی و سلامتی برای معامله‌گر شود. حتی می‌تواند باعث کاهش کیفیت عملکرد شما در معاملات شود و شما را از مسیر تعیین شده منحرف کند. اطمینان حاصل کنید که برنامه معاملاتی شما با شخصیت و نوع شخصیت شما همخوانی دارد و مطمئن شوید که برای استراحت و کاهش فشار‌های عصبی، زمان کافی را دور از این بازار‌ها سپری می‌کنید.

از تغییرات احتمالی باخبر شوید

اگر کارگزار فارکس شما تصمیم بگیرد مبلغ کارمزد یا ساختار کمیسیون تجاری خود را تغییر دهد، ممکن است تاثیر منفی و مخربی بر روند معاملات شما داشته باشد؛ به خصوص اگر شما در طول روز حجم زیادی از معاملات را انجام می‌دهید.

باید به طور منظم و در بازه‌های زمانی معین، ساختار کارمزد و هزینه‌های کارگزار خود را بررسی و مورد نظر قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که آن ثابت است و همچنین با سبک و روش معاملاتی شما منطبق است و مشکلی برای سرمایه شما ایجاد نمی‌کند.در نهایت، باید اشاره کرد که خطرات و ریسک‌های متنوع مرتبط با شروع و ورود به معاملات فارکس باید تحت نظر، مدیریت و بررسی دقیق قرار گیرد.

تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد که داشتن یک برنامه مناسب برای مدیریت سرمایه در فارکس، می‌تواند احتمال موفقیت شما را در طول زمان افزایش دهد. مدیریت سرمایه در واقع به محدود کردن ریسک شما می‌پردازد. هر معامله شرایط خاص خود را دارد؛ زیرا حجم بازار و نوسانات قیمت بازار آن را منحصر به فرد می‌کند. شما همیشه می‌توانید سرمایه خود را با درصد ریسک مناسب حفظ کنید.

مطلب پشینهادی: بهترین کتاب آموزش فارکس

برای مدیریت سرمایه بهتر ، صبور باشید

شما نیازی ندارید که هر ساعت یا حتی هر روز معامله انجام دهید. منتظر بمانید تا فرصت مناسب برای معامله پیش بیاید و خودتان را در تعقیب فرصت‌های معاملاتی بازار درگیر نکنید. بازار به شما بدهکار نیست و صبر و انضباط، کلید موفقیت معامله‌گران حرفه‌ای است.

سفارشات حد ضرر برای معاملات

سفارشات حد ضرر یا همان StopLoss (SL) ، یکی از اجزای اصلی در مدیریت ریسک و سرمایه هستند. دستور حد ضرر، هنگامی که قیمت به سطحی که از قبل تعیین شده است برسد، به صورت خودکار معامله شما را می‌بندد و از ایجاد ضررهای بزرگتر جلوگیری می‌کند. همه استراتژی‌های مدیریت سرمایه در فارکس باید شامل دستورات حد ضرر باشند.

استفاده درست از اهرم در مدیریت ریسک

معامله با استفاده از اهرم یکی از عوامل اصلی جذب معامله‌گران تازه به بازار فارکس است، اما باید به یاد داشت که اهرم مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. اهرم می‌تواند هم سود و هم زیان شما را افزایش دهد.

حریص نباشید

حرص و ترس از مخرب‌ترین احساسات در معاملات هستند. با گذشت زمان، شما یاد خواهید گرفت که چگونه احساسات خود را کنترل کنید تا در تصمیمات معاملاتی شما دخیل نشوند. حرص و طمع می‌توانند نابود کننده باشند – شما باید درباره آنچه می‌توانید از بازار بدست آورید، واقع‌بین باشید. بازار را بیش از حد مورد معامله قرار ندهید و اهداف سود غیر واقعی که دستیابی به آن‌ها غیرممکن است را تعیین نکنید

مطلب پیشنهادی: اسپرد در فارکس چیست؟ فرق اسپرد ثابت و شناور در بازار مالی

سخن آخر

در پایان، می‌توان گفت که مدیریت سرمایه در فارکس یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت در بازار ارز است. این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، انضباط، و توانایی مدیریت ریسک است.

هرچند که بازار فارکس می‌تواند فرصت‌های سودآوری را ارائه دهد، اما بدون استراتژی مناسب مدیریت سرمایه، ریسک از دست دادن سرمایه وجود دارد. بنابراین، همیشه به یاد داشته باشید که از ابزارهای مدیریت سرمایه استفاده کنید، احساسات خود را کنترل کنید و همیشه با دانش و آگاهی کافی به بازار فارکس نگاه کنید. موفقیت در فارکس نیازمند صبر، زمان و تمرین است، پس همیشه خود را در حال یادگیری بدانید و به تکامل استراتژی‌های خود ادامه دهید

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *