فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | شارژ 880 هزار تومانی کارت یارانه سرپرستان

فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | شارژ 880 هزار تومانی کارت یارانه سرپرستان

پربازدیدترین این هفته:

هشدار مسئولیت سرمایه گذاری
دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

در این پست به موضوع فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | شارژ 880 هزار تومانی کارت یارانه سرپرستان خواهیم پرداخت.

وزیر تعاون از استقبال ۹۰ درصدی مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: مرحله سوم این طرح از ۱۸ فروردین آغاز خواهد شد.

سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درخصوص اجرای طرح فجرانه‌ی کالابرگ الکترونیکی و میزان استقبال از این طرح گفت: از 20 اسفند 1402 مرحله دوم این طرح را آغاز کردیم که هنوز هم ادامه دارد و از 18 فروردین مرحله سوم آغاز خواهد شد.

وی افزود: تا هفته‌ی اول سال 1403، حدود 60 درصد از جامعه‌ی هدف در این مرحله استقبال داشتند و در مجموع، استقبال مشمولان از این طرح را بالای 90 درصد پیش‌بینی می‌کنیم.

وزیر تعاون در پاسخ به این سوال که آیا در مرحله‌ی سوم تغییری در کالاها صورت می‌گیرد و یا اینکه این طرح تمدید هم خواهد شد؟، خاطر نشان کرد: هنوز تصمیمات جدید اتخاذ نشده و تمهیدات جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ اگر بنا شد تمدیدی صورت بگیرد، اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، وزارت تعاون بهمن 1402 طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «مرحله جدید و بزرگ طرح ملّی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) در دهه مبارک فجر و همزمان با چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از 17 بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا 17 اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت».

این طرح درخصوص یازده قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات می‌شود. در این طرح، 18 تا 20 هر ماه حساب سرپرستان خانوار شارژ می‌شود، هم‌چنین که این اعتبار هر ماه شارژ می‌شود و نیاز نیست حتماً یک بار در ماه خرید کنند و در خریدهای متعدد می‌توانند از این امکان بهره ببرند.

این مطالب رو به هیچ عنوان از دست نده:

چرا کارگران از خرید با کالابرگ پشیمان می‌شوند؟

دولت مدعی است با طرح فجرانه کالابرگ، قرار است بخشی از کمبودهای سفره‌های خانوارهای فرودست با تامینِ «مواد مغذی و پروتئینی» جبران شود اما در واقعیت اینگونه نیست؛ ۲۲۰ هزار تومان کالابرگ فجرانه که با تبلیغات فراوان شب عید به دهک‌های کم درآمد پرداخت شده، آن چنان ناچیز است و از سوی دیگر، آنقدر شرط و شروط و اما و اگر دارد که در عمل هیچ تاثیری در معیشت خانواده‌های فرودست نخواهد داشت.

بهتر است یک نمای ساده از این تبلیغات را ترسیم کنیم؛ در یکی از روزهایی که مذاکرات مزدی ۱۴۰۳ بی‌حاصل و بدون توجه به صحبت‌ها و نظرات نمایندگان کارگری ادامه داشت، جمعی از دانشجویان و فعالان کارگری مقابل وزارت کار دست به تجمع زدند؛ در ادامه، تعدادی از این معترضان به سیاست‌های مزدی دولت به همراه اندکی از فعالان کارگری در نمازخانه وزارت کار با شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفتگو کردند، گفتگویی که از جانب وزیر کار بیشتر فرافکنی و مخالفت با قانون بود.

اما در بخشی از این صحبت ها، وزیر کار مدعی شد که دریافتی کارگران محدود به دستمزد و مزایای مزدی نیست، «یارانه و کالابرگ» هم هست، اصلاً برای این هدف یارانه در دستور کار قرار گرفته که سطح معاش کارگران حداقل بگیر بهبود یابد!حالا اما دستمزد فقط ۳۵ درصد افزایش یافته و دریافتی خانواده متوسط کارگری، یک خانواده ۳.۳ نفره، به زحمت به ۱۱ میلیون تومان می‌رسد؛

آن یارانه و کالابرگی که وزیر کار از آن دم می‌زد، شب عید برای خانواده ۳ نفره، ۶۶۰ هزار تومان مازاد دارد که قرار بوده به زعم آقایان دولت، سبد تغذیه فرودستان را پربار سازد اما در واقعیت، این شعار حتی به اندازه ده درصد هم قابل تحقق نیست!یک کارگر صنعتی در مورد کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی که برای او و همسر و فرزندش ۶۶۰ هزار تومان است، می‌گوید: به نظر می‌رسد بیشتر قصد دارند اقلامِ کم طرفدار را در فروشگاه‌های بزرگ به فروش برسانند تا اینکه به فکر سبد خوراکی مردم باشند؛ ما برای خرید کالابرگ مراجعه کردیم، گفتند برای سه نفر باید بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از اقلامی که مشخص شده خریداری کنید، آن وقت ۶۶۰ هزار تومانِ آن را دولت می‌ پردازد. وقتی اعلام کردیم برخی از این کالاها مثلاً گوشت منجمد را نمی‌خواهیم، عنوان کردند به جایش گوشت تازه یا ماهیچه بردارید ولی مابه التفاوت‌اش به صورت سیستمی حساب می‌شود و باید خودتان بپردازید!

این کارگر ادامه داد: سرتان را درد نیاورم و خلاصه کنم؛ با آن مابه التفاوت سیستمی که فرمودند، خرید ما ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد، آن وقت لطف کردند و ۶۶۰ هزار تومان آن را از این مبلغ کسر کردند و باقی را کارت کشیدیم.

البته بازهم بعضی از این کالاهای سبدِ اجباری چندان برایمان ضروری نبود ولی چون می‌خواستیم از کالابرگ استفاده کنیم تا ببینیم واقعاً چطور است، مجبور شدیم آن‌ها را خرید کنیم.این کارگر که حالا از «خرید با کالابرگ» پشیمان است، می‌گوید: فردی که بیش از ۲ یا ۳ میلیون تومان برای خرید چند قلم خوراکی بپردازد، لابد دارد که آن ۶۰۰ هزار تومان را هم پرداخت کند. این چه مدل یارانه‌ای است که هم اقلامش اجباری است، هم باید خیلی بیشتر از مبلغ آن خرید کنی تا فعال شود؟!

باید اسم آن را به جای یارانه به مردم، سوبسید و رانت به فروشگاه‌های عریض و طویلِ دولتی بگذارند!اگر در توضیحات و شکل و شمایلِ کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانیِ طرح فجرانه دقیق شویم، به همین اشکالات اساسی برمی خوریم؛ سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

اعلام شده که دست فرد در این خرید بسته نیست مثلا اگر گوشت منجمد گوساله در سبد یارانه وجود دارد اما فرد قصد دارد گوشت ماهیچه بخرد، مابه‌التفاوت قیمت گوشت منجمد تا گوشت گرم ماهیچه باید توسط فرد پرداخت شود. در مثال دیگر فرد قصد خرید روغن را دارد. در سبد تعریف شده برای طرح کالابرگ یک بطری روغن‌مایع ۸۱۰ گرمی وجود دارد. اگر فرد قصد داشته باشد روغن کنجد خریداری کند باید مابه‌التفاوت روغن معمولی تا روغن کنجد را خودش پرداخت کند.

خلاصه اینکه، قرار است یازده قلم کالای اجباری برای هر فرد از یکسری فروشگاه‌های اجباری خریداری شود و فقط ۲۲۰ هزار تومانِ این خرید اجباری را به اسم کالابرگ دولت بپردازد؛ مازیار گیلانی نژاد، فعال کارگری، با انتقاد از این مدل یارانه‌پردازی می‌گوید: اطمینان دارم که بسیاری از کارگران و فرودستان از چنین کالابرگی استفاده نخواهند کرد؛ آنها ندارند که ۲ یا ۳ میلیون تومان از یک فروشگاهِ مشخص خرید کنند تا بخش ناچیزی از این خرید سنگین را کالابرگ برعهده بگیرد! بنابراین به احتمال زیاد انصراف می‌دهند؛

جالب اینجاست که مسلماً فردا وزیر کار می‌آید در رسانه‌ها ادعا می‌کند تعداد کمی از کالابرگ فجرانه استفاده کردند چراکه آنقدر وضع مردم خوب است که نیازی به کالابرگ ندارند!گیلانی نژاد تاکید می‌کند که «طرح کالابرگ، طرحی کاملاً غیرموثر است که هیچ نفعی برای دهک‌های فرودست ندارد فقط به نفع افزایش فروش در فروشگاه‌های خاصِ غیرخصوصی است؛ فردی که هفت میلیون تومان شب عید حقوق گرفته، از کجا بیاورد ۲ یا ۳ میلیون تومان از یک فروشگاه خاص، اقلام اجباریِ این طرح را خریداری کند؟!»طرح کالابرگ فجرانه، علیرغم تبلیغات بسیار و مصاحبه‌های مکرر معاون مربوطه در وزارت کار، تاثیری در رونق بخشیدن به سفره‌های خالی فرودستان و کم درآمدها نداشته است. واقعاً چطور قرار است ۲۲۰ هزار تومان تخفیف خرید دولت که نامِ پرطمطراق یارانه غیرنقدی و کالابرگ بر آن نهاده اند، خالی بودن سفره‌های نوروزیِ مردم را بپوشاند و از شرمندگی سرپرست خانواری که دستش به راستی خالیست، بکاهد؟!

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

11 پاسخ

  1. سلام وخسته نباشید به نظر بنده حقیر به اعنوان یک ایرانی خالص عرض میکنم که اگر دولت محترم به جای اینکه سرمایه دارها را پرپول کند بیاید این مبلغی که به عنوان سوبسیت به مردم عزیز میدهند به جای خرید نقدا به حسابشان واریز کند مگر در طول روز هوا مصرف میشود که به جای هوا بیایم 11قلم اجباری خرید کنیم هرروزتخم مرغ روغن برنج وغیره را همه مصرف میکنند ولی این کار درست نیست بنده از فروشگاه هفت خرید میکنم اگر 500هزارتوما خرید شد 50هزارتومان کد تخفیف برایم ارسال میشود اگر بخواهم ازاین جایزه استفاده کنم یا باید 500هزارتومان خرید کنم تا آن 50هزارتومان جایزه نقد شود این به نظر شما چگونه است ؟؟؟؟؟

    1. آری بزرگوار آنچه شما بیان فرمودید دقیقا همان افزایش حقوق کارمندان دولت وکارگران وکارگران حق بیمه ت.اجتماعی بدون یک سر سوزن نفع برای حقوق گرسنگان وادی خویش است،آری جهت حل سریع این مشکلات باید پایه ایجادشده حل شودکه بزرگان ما خوب بیان فرموده اند: خانه از پای بست ویران است، خواجه دربند نقش ایوان است.

  2. این یارانه 880 هزار تومان امشب واریز نشده است معلوم نیست کی واریز خواهد شد چند روز دیگه واریز خواهد شد

  3. طرح کالا برگ فجرانه فقط برای سرمایه داران بود چون ما طبقه پایین فقط بهمن رو گرفتیم بعد انتخابات گفتندبایدنفری پانصد و سی هزار خرید کنی تا دویست و بیست هزار تعلق بگیره که ما نداشتیم.ترفندی بود برای شرکت دادن مردم در انتخابات

  4. سلام
    پاسخگوی تامین اجتماعی کیست ؟
    چرا تامین اجتماعی از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بالای دومیلیون تومان کسر می‌کند باچه منطقی ؟
    آیا واقعا کسی نیست جواب دهد وبیمه می تواند هر بلایی سر حقوق مردم در بیاورد
    یکی پاسخ دهد تا معلوم شود این مملکت هرکه به هرکه نیست

  5. چقدر حرف های چرت و پرت می گویند این رسانه ها،دولت اگر توان دارد جلوی گرانی های سرسام آور را بگیرد چندرغاز به حقوق اضافه می شود ولی از آنطرف قیمت اجناس بصورت ۲۰۰درصدی و گاها بصورت نجومی بالا می رود آخه این چه افزایش حقوقی هست مردم و ملت بیچاره شدن و حتی در بعضی از سفره ها نان هم کمیاب شده ،خدا از شماها نگذرد و به دردهای بی درمان گرفتار شوید ای مسئولان بی عرضه ی ناتوان

  6. خریدیارده قلم کالای اساسی با۲۲۰تومن.خنده دارنیست سیصدگرم گوشت میدن نه یازده قلم کالای اساسی
    یعنی روزی هفت هزارتومان کالابرگ
    یک سنگک میشه درسته نه یازده قلم

  7. سلام وعرض ادب واقعا شما ها مردم رو خر فرض کردین یا خودتون رابه خریت زدین این گزینه دوم که درست نیس واقعا که مردم سرکار گذاشتین

  8. سلام …چرا اینقدر دروغ می گید من و همسرم هیچ بیمه و شغلی نداریم همون چندرغاز یارانه رو هم انداختن آخر ماه و اعتراض هم زدیم یارانه امون نشد چهارصد کالا برگ رو هم بهمون گفتن نفری سیصد خرید کنید یعنی باید ششصد خرید می کردیم تا کالابرگ رو بگیریم و چون پول نداشتیم نگرفتیم ….از خدا بترسید و اینقدر دروغ تحویل مردم ندید …..کدوم یارانه و پولی ۸۸۰ هزار کی گرفته ک همش دروغ می گید و خبر می ذارید بس کنید بی وجدانها

  9. من به شخصه دهک ۱ هستم . تا حالا نه ماشین و نه ملک و زمین ندارم، حساب بانکی و حقوق و سهام عدالت ندارم کارگر هستم ، بالای ۱ شاله بیکار هستم از کجا ۵۲۰ هزار بیارم کالاهای گفته شده رو پرداخت کنم . بی انصافی هست برای قشر ضعیف و بی پول که در تامین نیازهای اولیه ماندن . آخه اگر واقعا داشتم که سراغ این طرح نمی‌رفتم. یکی از دوستان مبلغ کامل رو به حسابم ریخته و نصف پول ۲۲۰ هزار دولت که ۱۱۰ هزار تومن میشه بصورت نقدی بهم داده خودم خریدهای اصلی رو بنا به پولی که داشتم انجام بدم. خدا امواتشو بیامرزد اگر نبود من چکار میکردم با این اوضاع کسی به نزدیکان خودش هم کمک نمیکنه چه برسد به غریبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *